INFORMACJE

Liczniki
osób.

Wycieczka w Bieszczady

W dniach 29 i 30 września młodzież klas IIAT, IIBT i IVE/AT pod opieką nauczycieli : Barbary Porzuczek, Grażyny Drapały, Roberta Pisuli i Ryszarda Wodzińskiego udała się na wycieczkę w Bieszczady. Wycieczkę rozpoczęliśmy od zwiedzania Muzeum Przemysłu Naftowego i Gazownictwa im. Ignacego Łukasiewicza w Bóbrce. Jest to jedyne muzeum położone na terenie czynnej do dzisiaj kopalni ropy naftowej. Zobaczyliśmy ropę naftową w stanie naturalnym, XIX wieczne oraz współczesne szyby naftowe, kolekcję lamp naftowych, w tym pierwszą skonstruowaną przez Ignacego Łukasiewicza. Przy pięknej pogodzie spacerowaliśmy alejkami pośród lasu i słuchaliśmy opowieści pana przewodnika o historii związanej z tym miejscem.

Następnym punktem programu był skansen w Sanoku. Jest to największy Park Etnograficzny w Polsce. Znajduje się w nim wiele budynków mieszkalnych, obiektów sakralnych takich jak cerkwie i kościoły, warsztatów rzemieślniczych, całych zagród wyposażonych w ówczesne sprzęty. Przybliżają one życie ludności zamieszkującej tereny pogranicza wschodniego: Łemków, Bojków, Pogórzan i Dolinian. Byliśmy w szkole. Poczuliśmy klimat nauki dawnych lat zasiadając w niewygodnych i ciasnych ławkach.

Kolejnym punktem programu była zapora w Solinie. Zobaczyliśmy największą w Polsce elektrownię szczytowo- pompową.

Zmęczeni późnym popołudniem dotarliśmy do miejsca noclegu- Bukowca nad rzeką Solinką.

Wieczorem spotkaliśmy się przy ognisku. Pan profesor Ryszard Wodziński grał na gitarze , a my śpiewaliśmy znane wszystkim piosenki.

Drugi dzień poświęciliśmy turystyce. Wyszliśmy na Połoninę Wetlińską. Niestety jesień jeszcze nie ubarwiła bieszczadzkich lasów, ale za to zostaliśmy nagrodzeni piękną pogodą, która zapewniła nam niezapomniane widoki. Z tego powodu wielu z nas postanowiło powrócić tu jeszcze raz.

Trochę zmęczeni, ale zadowoleni udaliśmy się w drogę powrotną. Zatrzymaliśmy się w leżącej na granicy powiatu dębickiego Stępinie, aby zobaczyć schron kolejowy, w którym Hitler z Mussolinim omawiali napad na Związek Sowiecki.

Wycieczka nasza posiadała wiele walorów poznawczych: od poznania ciekawego krajobrazu i nowoczesnych obiektów, do przypomnienia kultury zamieszkującej Bieszczady ludności i elementów historii II wojny światowej.