Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 w Dębicy-scenariusz
SCENARIUSZ LEKCJI Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO
Nauczyciel: Barbara Stawarz
Klasy: 2M+2O TZ, 2L LP, 2C+2Z LP, 3M TZ, 1T LO, 3I+3E TZ, 1O TZ
Temat lekcji: „Meine – Deine Schule. Dębica und Herford”
Cele lekcji:
– zapoznanie uczniów z projektem wymiany młodzieży polsko-niemieckiej: „Różne kultury-równe szanse”,
– uczeń utrwala i poszerza wiedzę dotyczącą faktów związanych z miastem Dębicą,
– uczeń zdobywa informacje dotyczące miasta Herford,
– uczeń porównuje miasto Dębicę z miastem Herford,
– uczeń dokonuje porównania własnej szkoły ze szkołą Gesamtschule Friedenstal w Herford,
– uczeń kształci umiejętność tłumaczenia krótkich tekstów,
– uczeń poznaje nową leksykę.
Materiał leksykalny:
– uczeń utrwala i poszerza leksykę dotyczącą tematu: „miasto”, „szkoła”.
Pomoce dydaktyczne:
– prace uczniów o Dębicy, widokówki, zdjęcia, mapa Niemiec, foldery i broszury o Herford, album o Herford, kronika dotycząca programu: „Hallo, da bin ich!”, karteczki z zabytkami Herford, słowniki.
Przebieg lekcji
- Faza organizacyjna.
- Część wprowadzająca.
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od rozmowy z uczniami na temat projektu: „Różne kultury-równe szanse” orientując się, jakie informacje dotyczące wymiany młodzieży polsko-niemieckiej posiadają uczniowie.
- Praca nad nowym materiałem.
Nauczyciel przybliża uczniom miasto Herford na zasadzie porównania z Dębicą.
Wyznaczeni uczniowie odczytują przygotowane informacje o Dębicy, przedstawiają referaty, pokazują zdjęcia, widokówki. Klasa podejmuje dyskusję.
Następnie nauczyciel posługując się albumem i autentycznymi materiałami dydaktycznymi opowiada uczniom o mieście Herford, jego osobliwościach geograficznych, zabytkach, historii. Jeden z uczniów pokazuje miasto na mapie Niemiec. Uczniowie oglądają album, dokonują porównań i wyrażają własne opinie na temat Herford.
Nauczyciel opowiada uczniom szczegółowo o projekcie wymiany młodzieży polsko – niemieckiej: „Różne kultury-równe szanse”. Uczniowie oglądają kronikę dokumentującą całoroczną korespondencję elektroniczną uczniów naszej szkoły z uczniami z Gesamtschule Friedenstal w Herford.
Uczniowie zostają zapoznani ze szkołą Gesamtschule Friedenstal w Herford. Nauczyciel wykorzystuje w tym celu szkolną gazetkę wydawaną w Gesamtschule, zdjęcia, foldery.
Klasa porównuje szkołę z Zespołem Szkół Zawodowych Nr 1 im. Jana Pawła II w Dębicy.
- Ćwiczenia utrwalające nowy materiał.
Uczniowie pracują w grupach. Poszerzają i utrwalają słownictwo dotyczące tematów: „miasto”, „szkoła” wykonując ćwiczenia tłumaczeniowe.
Nauczyciel rozdaje poszczególnym grupom słowniki i karteczki z krótkim opisem zabytków w Herford lub fragmenty artykułów ze szkolnej gazetki Gesamtschule Friedenstal. Uczniowie
tłumaczą przydzielone im teksty. Przedstawiciele grup odczytują rezultaty pracy.
- Faza podsumowująca.
Uczniowie odpowiadając na pytania nauczyciela mówią czego dowiedzieli się na temat projektu : „Różne kultury-równe szanse”, miasta Herford i szkoły Gesamtschule Friedenstal.
- Praca domowa.
Zadaniem uczniów jest napisanie krótkiego listu do kolegi z Herford, przedstawienie w nim własnej osoby i własnego miasta oraz wyrażenie chęci nawiązania z nim korespondencji.
galeria foto z lekcji j. niemieckiego
WRÓĆ
ORGANIZACJE SZKOLNE
AGENDY SZKOLNE
Wpółpraca dydaktyczna
LOSOWE ZDJĘCIE
LINKI