INFORMACJE
Informator ósmoklasisty
KALENDARZ

Odwiedziło nas już:
Liczniki
osób.


Zespół Szkół Zawodowych Nr 1 w Dębicy-scenariusz
SCENARIUSZ LEKCJI Z JĘZYKA NIEMIECKIEGO


Nauczyciel: Barbara Stawarz

Klasy: 2M+2O TZ, 2L LP, 2C+2Z LP, 3M TZ, 1T LO, 3I+3E TZ, 1O TZ


Temat lekcji: „Meine – Deine Schule. Dębica und Herford”

Cele lekcji:
– zapoznanie uczniów z projektem wymiany młodzieży polsko-niemieckiej: „Różne kultury-równe szanse”,
– uczeń utrwala i poszerza wiedzę dotyczącą faktów związanych z miastem Dębicą,
– uczeń zdobywa informacje dotyczące miasta Herford,
– uczeń porównuje miasto Dębicę z miastem Herford,
– uczeń dokonuje porównania własnej szkoły ze szkołą Gesamtschule Friedenstal w Herford,
– uczeń kształci umiejętność tłumaczenia krótkich tekstów,
– uczeń poznaje nową leksykę.

Materiał leksykalny:
– uczeń utrwala i poszerza leksykę dotyczącą tematu: „miasto”, „szkoła”.

Pomoce dydaktyczne:
– prace uczniów o Dębicy, widokówki, zdjęcia, mapa Niemiec, foldery i broszury o Herford, album o Herford, kronika dotycząca programu: „Hallo, da bin ich!”, karteczki z zabytkami Herford, słowniki.

Przebieg lekcji
  1. Faza organizacyjna.
  2. Część wprowadzająca.
    Nauczyciel rozpoczyna lekcję od rozmowy z uczniami na temat projektu: „Różne kultury-równe szanse” orientując się, jakie informacje dotyczące wymiany młodzieży polsko-niemieckiej posiadają uczniowie.
  3. Praca nad nowym materiałem.
    Nauczyciel przybliża uczniom miasto Herford na zasadzie porównania z Dębicą.
    Wyznaczeni uczniowie odczytują przygotowane informacje o Dębicy, przedstawiają referaty, pokazują zdjęcia, widokówki. Klasa podejmuje dyskusję.
    Następnie nauczyciel posługując się albumem i autentycznymi materiałami dydaktycznymi opowiada uczniom o mieście Herford, jego osobliwościach geograficznych, zabytkach, historii. Jeden z uczniów pokazuje miasto na mapie Niemiec. Uczniowie oglądają album, dokonują porównań i wyrażają własne opinie na temat Herford.
    Nauczyciel opowiada uczniom szczegółowo o projekcie wymiany młodzieży polsko – niemieckiej: „Różne kultury-równe szanse”. Uczniowie oglądają kronikę dokumentującą całoroczną korespondencję elektroniczną uczniów naszej szkoły z uczniami z Gesamtschule Friedenstal w Herford.
    Uczniowie zostają zapoznani ze szkołą Gesamtschule Friedenstal w Herford. Nauczyciel wykorzystuje w tym celu szkolną gazetkę wydawaną w Gesamtschule, zdjęcia, foldery.
    Klasa porównuje szkołę z Zespołem Szkół Zawodowych Nr 1 im. Jana Pawła II w Dębicy.
  4. Ćwiczenia utrwalające nowy materiał.
    Uczniowie pracują w grupach. Poszerzają i utrwalają słownictwo dotyczące tematów: „miasto”, „szkoła” wykonując ćwiczenia tłumaczeniowe.
    Nauczyciel rozdaje poszczególnym grupom słowniki i karteczki z krótkim opisem zabytków w Herford lub fragmenty artykułów ze szkolnej gazetki Gesamtschule Friedenstal. Uczniowie tłumaczą przydzielone im teksty. Przedstawiciele grup odczytują rezultaty pracy.
  5. Faza podsumowująca.
    Uczniowie odpowiadając na pytania nauczyciela mówią czego dowiedzieli się na temat projektu : „Różne kultury-równe szanse”, miasta Herford i szkoły Gesamtschule Friedenstal.
  6. Praca domowa.
    Zadaniem uczniów jest napisanie krótkiego listu do kolegi z Herford, przedstawienie w nim własnej osoby i własnego miasta oraz wyrażenie chęci nawiązania z nim korespondencji.


galeria foto z lekcji j. niemieckiego

WRÓĆ