Bieżące trendy w logo-designie |
Identyfikacja wizualna (ang. corporateidentity - CI) to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie. W celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej oraz wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. Spójny system wizualny jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji, a jego podstawę stanowi znak firmowy - logo.
Na identyfikację wizualną składają się m.in.:
logotyp,
kolorystyka,
krój pisma.
W ramach identyfikacji powstają często także podstawowe nośniki wizerunku marki:
wizytówki,
papier listowy,
koperty,
itp.
Każda firma posiada własną tożsamość, czyli kompleksowy obraz, jaki firma zamierza przekazać nadawcom w procesie komunikacji z rynkiem. Tożsamość (identyfikacja firmy) składa się z 3 podstawowych komponentów: postawy firmy, zachowań oraz identyfikacji wizualnej.
Identyfikacja wizualna jest formą komunikacji społecznej pomiędzy nadawcą (firmą) a odbiorcami. Zasady identyfikacji wizualnej firmy mają na celu tworzenie pozytywnych wyobrażeń o danej firmie bądź jej produkcie i utrwalenie ich w opinii klientów, pracowników i na obszarze działalności firmy. Identyfikacja wizualna to między innymi: wzorce dotyczące logotypu, logo, kolorystyki firmy, współistnienie logo z innymi elementami graficznymi, itd. Ważnymi elementami identyfikacji wizualnej są symbole/kształty, jednak ważniejszy jest odbiór, czyli całokształt odbierany przez grupę docelową. Właściwie zaprojektowany i umiejętnie wykorzystywany system identyfikacji staje się efektywnym i ekonomicznym narzędziem marketingowym.
Obecnie spotyka się różnych interpretacji pojęć „logo” i „logotyp”. Należy jednak poprawnie przyjąć iż logo odnosi się do całego znaku, ikony, zaś logotyp – do napisu lub napisów, które towarzyszą sygnetowi - logo bądź wyręczają je w roli wizualnego identyfikatora.
Najstarsze znane symbole identyfikacyjne o rozmaitych formach i zastosowaniach towarzyszą człowiekowi już od wieków.
Znane nam malowidła naskalne datuje się na epoki od górnego paleolitu(ok. 35 tys. Lat p. n. e.) aż do schyłku neolitu (ok. 4 tys. lat p. n. e.). Bezsprzecznie już od zarania dziejów gatunek homo sapiens upodobał sobie zdobienie ścian i innych powierzchni. Najstarsze obrazy tworzono za pomocą węgla i pigmentów. Przedstawiały one zwykle zwierzęta i ważne elementy przyrody takie jak słońce.
Jakie propozycje logo dziś są projektowane, przy użyciu nowoczesnych programów komputerowych? Zapraszamy do galerii identyfikacji wizualnej. Poniżej zamieszczono prace uczniów naszej szkoły.
Tekst napisany w oparciu o: materiały zawarte w sieci Internet i książkę „PONADCZASOWE LOGO Projektowanie znaków odpornych na działanie czasu”, Jack Gernsheimer, wyd. Helion 2013.
Tekst: Bernadetta Więcek
uczennica klasy 3F