INFORMACJE
Informator ósmoklasisty
KALENDARZ

Odwiedziło nas już:
Liczniki
osób.


Czym jest identyfikacja wizualna? Przegląd trendów logo
Logo
Czym jest identyfikacja wizualna?
Bieżące trendy w logo-designie

Identyfikacja wizualna (ang. corporateidentity - CI) to podstawowe narzędzie, służące kreowaniu wizerunku marki firmy na rynku. Termin ten określa ogół symboli i zachowań stosowanych w firmie. W celu uzyskania czytelnej i spójnej identyfikacji rynkowej oraz wyróżnienia jej spośród konkurencyjnych marek. Spójny system wizualny jest najważniejszym elementem całościowej identyfikacji, a jego podstawę stanowi znak firmowy - logo.

Na identyfikację wizualną składają się m.in.:
logotyp,
kolorystyka,
krój pisma.

W ramach identyfikacji powstają często także podstawowe nośniki wizerunku marki:
wizytówki,
papier listowy,
koperty,
itp.

Każda firma posiada własną tożsamość, czyli kompleksowy obraz, jaki firma zamierza przekazać nadawcom w procesie komunikacji z rynkiem. Tożsamość (identyfikacja firmy) składa się z 3 podstawowych komponentów: postawy firmy, zachowań oraz identyfikacji wizualnej.

Identyfikacja wizualna jest formą komunikacji społecznej pomiędzy nadawcą (firmą) a odbiorcami. Zasady identyfikacji wizualnej firmy mają na celu tworzenie pozytywnych wyobrażeń o danej firmie bądź jej produkcie i utrwalenie ich w opinii klientów, pracowników i na obszarze działalności firmy. Identyfikacja wizualna to między innymi: wzorce dotyczące logotypu, logo, kolorystyki firmy, współistnienie logo z innymi elementami graficznymi, itd. Ważnymi elementami identyfikacji wizualnej są symbole/kształty, jednak ważniejszy jest odbiór, czyli całokształt odbierany przez grupę docelową. Właściwie zaprojektowany i umiejętnie wykorzystywany system identyfikacji staje się efektywnym i ekonomicznym narzędziem marketingowym.

Logo

Obecnie spotyka się różnych interpretacji pojęć „logo” i „logotyp”. Należy jednak poprawnie przyjąć iż logo odnosi się do całego znaku, ikony, zaś logotyp – do napisu lub napisów, które towarzyszą sygnetowi - logo bądź wyręczają je w roli wizualnego identyfikatora.

Najstarsze znane symbole identyfikacyjne o rozmaitych formach i zastosowaniach towarzyszą człowiekowi już od wieków.

Znane nam malowidła naskalne datuje się na epoki od górnego paleolitu(ok. 35 tys. Lat p. n. e.) aż do schyłku neolitu (ok. 4 tys. lat p. n. e.). Bezsprzecznie już od zarania dziejów gatunek homo sapiens upodobał sobie zdobienie ścian i innych powierzchni. Najstarsze obrazy tworzono za pomocą węgla i pigmentów. Przedstawiały one zwykle zwierzęta i ważne elementy przyrody takie jak słońce.

Jakie propozycje logo dziś są projektowane, przy użyciu nowoczesnych programów komputerowych? Zapraszamy do galerii identyfikacji wizualnej. Poniżej zamieszczono prace uczniów naszej szkoły.

Tekst napisany w oparciu o: materiały zawarte w sieci Internet i książkę „PONADCZASOWE LOGO Projektowanie znaków odpornych na działanie czasu”, Jack Gernsheimer, wyd. Helion 2013.


Tekst: Bernadetta Więcek
uczennica klasy 3F



Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły
Logo Zobacz szczegóły



WRÓĆ