Zakończenie realizacji konkursu „Granty dla szkół” |
Zbiór zadań „Matematyk na budowie” przeznaczony jest dla uczniów i nauczycieli klas technikum w zawodzie technik budownictwa lub pokrewnych (np. geodeta, architekt). Będą z niego mogli korzystać również uczniowie zasadniczej szkoły zawodowej w zawodach: posadzkarz, murarz – tynkarz, technolog robót wykończeniowych w budownictwie.
Zbiór powstał w ramach Konkursu „Granty dla szkół” na realizację przedsięwzięcia egzemplifikującego nabycie kompetencji kluczowych w ramach projektu „Szkoła Kluczowych Kompetencji – program rozwijania umiejętności uczniów szkół Polski Wschodniej.
Zbiór zawiera 312 zadań o treści związanej z budownictwem wraz z pełnymi, wyczerpująco skomentowanymi, rozwiązaniami. Składa się z czterech rozdziałów.
Pierwsza część publikacji zawiera 115 zadań z algebry. Znajdują się tutaj zadania dotyczące: działań w zbiorze liczb rzeczywistych (np. obliczanie błędów przybliżenia, średniej arytmetycznej i ważonej), zastosowania obliczeń procentowych, rozwiązywania równań i nierówności. Korzystający ze zbioru będą mieli możliwość zastosowania własności funkcji do rysowania i interpretowania wykresów funkcji oraz rozwiązywania zadań optymalizacyjnych. Ponadto w tym rozdziale możemy znaleźć zadania dotyczące ciągów liczbowych (arytmetyczny i geometryczny). Wśród zadań praktycznych znajdziemy również różne sposoby obliczania wysokości rat kredytów (np. pożyczka społecznościowa, system rat równych lub rat malejących, procent składany).
Drugi rozdział został w całości poświęcony zastosowaniom geometrii płaskiej do rozwiązywania problemów z zakresu budownictwa (np. obliczanie powierzchni pomieszczeń, ścian, obiektów budowlanych mających kształt podstawowych figur geometrycznych, przeliczanie różnych jednostek powierzchni, zastosowanie funkcji trygonometrycznych, twierdzenie Talesa i Pitagorasa). Rozwiązania większości zadań geometrycznych zawierają rysunki pomocnicze, które ułatwiają śledzenie toku przedstawionego rozumowania.
Rozdział trzeci zawiera zadania z zakresu geometrii przestrzennej (m.in. obliczanie pola powierzchni i objętości obiektów budowlanych o bardzo różnych i ciekawych kształtach, obliczanie kubatury pomieszczeń, zastosowanie trygonometrii do obliczania połaci dachowych). Można tutaj znaleźć także zadania dotyczące ocieplania budynków, obmiaru robót murarskich oraz obliczania objętości wykopów wąskoprzestrznnych (pod ławy fundamentowe) i szerokoprzestrzennych.
Dużą pomoc w redagowaniu rozdziału II i III okazali następujący uczniowie: Łukasz Curyło, Konrad Głowacki, Piotr Grzech, Marcin Hyliński, Przemysław Kuta, Adrian Mroczek i Rafał Surman.
Rozdział czwarty zawiera wybrane oryginalne zadania, jakie występowały w latach 2006 – 2011 na egzaminie potwierdzającym kwalifikacje zawodowe w technikum w zawodzie technikum budownictwa lub w zasadniczej szkole zawodowej (zawody: posadzkarz, technolog robót wykończeniowych w budownictwie). Cytujemy tylko te zadania, które wymagają od zdającego umiejętności matematycznych. Duży udział w przygotowywaniu tego rozdziału mieli następujący uczniowie: Paweł Matysek, Marcin Porzuczek, Wojciech Szewc i Jakub Wilczyński.
Zbiór zadań „Matematyk na budowie” zawiera przede wszystkim zadania z zakresu podstawowego. Można również spotkać kilka ciekawych zadań geometrycznych z poziomu rozszerzonego.
Tekst: Grażyna Waśko