INFORMACJE
Informator ósmoklasisty
KALENDARZ

Odwiedziło nas już:
Liczniki
osób.


Sprawozdanie z realizacji projektu wymiany młodzieży
Sprawozdanie z realizacji projektu wymiany młodzieży

Zespół Szkół Zawodowych Nr 1
im. Jana Pawła II in Dębica
(Polen)
Bericht über die Durchführung des Schüleraustausches

Teilnehmende Schulen:
Gesamtschule Friedenstal in Herford (Deutschland)

W dniach od 29.05 do 03.06.2011 roku polscy uczniowie z Zespołu Szkół Zawodowych w Dębicy gościli u uczniów zaprzyjaźnionej szkoły Gesamtschule Friedenstal w Herford w Niemczech. Wzięli udział w projekcie „Krajobrazy i pomniki kultury w Ostwestfalen-Lippe” Projekt obejmował różne cele. Najważniejszym celem były nauka języka niemieckiego względnie polskiego, wymiana faktów i przeżyć, które uczniowie wiążą z państwami partnerskimi – Polską i Niemcami,, poznanie faktów dotyczących pomników znajdujących się w tych państwach oraz w miastach Dębica i Herford, określenie znaczenia słowa pomnik i jego wymowy. Projekt miał też na celu naukę tolerancji, zawarcie nowych i umocnienie starych przyjaźni, zwalczanie przesądów jak również pracę warsztatową nad projektem. Na początku wymiany uczniowie wzięli udział w różnych animacjach językowych w celu lepszego poznania się i integracji grupy polskiej i niemieckiej. Głównym zadaniem uczestników projektu było zbieranie informacji na temat różnego rodzaju pomników znajdujących się w Polsce i w Niemczech, w Dębicy i w Herford, uczniowie zastanawiali się także nad funkcją pomnika i jego przeznaczeniem.

Polscy uczestnicy projektu spotkali się ze swoimi niemieckimi rówieśnikami już kolejny raz. Odnowili dawne przyjaźnie i nawiązali nowe. Większość uczniów brała po raz pierwszy udział w takich zajęciach. Aby ułatwić nowym uczniom dopasowanie się do sytuacji i poznanie reszty grupy opiekunowie przygotowali różne animacje językowe; każdego dnia odbywała się ewaluacja, podczas której uczniowie wymieniali swoje spostrzeżenia na temat zajęć odbytych poprzedniego dnia; mówili co im się podobało a co nie było zbyt udane, co chcieliby w przyszłości zmienić. Opiekunowie przeprowadzili też z uczestnikami projektu wstępną rozmowę na temat funkcji i przeznaczenia pomników, rodzaju pomników w Polsce i w Niemczech, w Dębicy i w Herford – miastach, z których uczniowie pochodzą. Aby utrwalić i uzupełnić tą wiedzę uczniowie posłużyli się Internetem, skorzystali także z wiedzy swoich opiekunów. Uczniowie biorący udział w projekcie przygotowali plakaty i zaprezentowali je na forum. Uczniowie przygotowywali prezentacje przy pomocy programu PowerPoint. Robili to bardzo sprawnie i bez problemów. Opiekunów prosili o pomoc tylko wtedy, gdy mieli trudności ze zrozumieniem języka niemieckiego. Wszystkie prezentacje zostały oczywiście zachowane. W ostatnim dniu projektu wszystkie prace zostały zaprezentowane na forum.

W czasie wolnym uczniowie chętnie zwiedzali miasta Herford i Bielefeld, spotykali się ze sobą, rozmawiali i fotografowali. Dużą przyjemność sprawiły młodzieży, jak zwykle, zajęcia sportowe na sali gimnastycznej. Koszykówka, piłka nożna, rugby czy skakanka sprawiły uczniom mnóstwo radości. Również wizyty na basenie H2O i na basenie odkrytym były dla uczniów powodem do świetnej zabawy. Do domów wrócili zmęczeni ale bardzo zadowoleni. Takie obiekty sportowe chcieliby mieć w swojej miejscowości.

Dużym zainteresowaniem uczestników projektu cieszyły się wycieczki. Zwiedzanie „skansenu” Freilichtmuseum, pomnika przyrody – Externsteine i pomnika bohatera narodowego Hermanna-Hermannsdenkmal, zostawiły po sobie niezapomniane wspomnienia. Uczniowie mogli podziwiać z wysokości pomnika Hermanna piękne krajobrazy. Następnym punktem tej wycieczki była wyprawa w miejsce, w którym można obejrzeć ogromne głazy stworzone przez naturę, tzw. Externsteine. Wspięcie się na platformy widokowe, podziwianie wzgórz i lasów a także samych kamieni uzmysłowiło uczniom jak wielkie znaczenie mają pomniki przyrody, zwłaszcza te naturalne, powstałe bez ingerencji człowieka. W czasie tej wycieczki uczniowie poznali także inną funkcję pomników – funkcję kulturalną. Uczniowie mieli możliwość zwiedzić skansenu – Freilichtmuseum; zobaczyli jak wygląda typowo niemiecka architektura, a więc budynki z muru pruskiego, czyli Fachwerkh?user, jak żyli ludzie w państwie niemieckim w różnych wiekach. Uczniowie mogli wejść do każdego domu, do każdego pomieszczenia, zobaczyć jak wyglądał kuchnia, sypialnia, jadalnia, kuźnia, piekarnia, ogród czy inny obiekt. Mogli skosztować upieczonego na miejscu ciasta, kupić pamiątkę. Kilkoro uczniów chętnie przejechało się bryczką, zaprzężoną w konie.

Po powrocie z wycieczki wszyscy uczniowie spotkali się na wspólnym grillowaniu w szkole. Typowa niemiecka sałatka ziemniaczana, grillowane kiełbaski i zimne napoje szybko zaspokoiły głód. I chłopcy i dziewczęta chętnie chwytali za rakietki i rozgrywali mecze tenisa stołowego. Było to możliwe dlatego, iż w holu szkoły są dostępne dla każdego z uczniów stoły do tenisa stołowego.

Uczestnicy projektu w tym roku przebywali w Herford w Niemczech w czasie święta kościelnego, które dla Niemców jest bardzo ważne. Był to dzień wolny, niemieccy uczniowie nie mieli zajęć, a więc razem z polskimi kolegami i koleżankami spędzali aktywnie czas, zwiedzając miasto, także różne pomniki znajdujące się w jego obrębie, kąpali się w basenie i opalali. Wieczorem wszyscy uczniowie wraz z opiekunami spotkali się w centrum miasta, aby się pożegnać , podsumować pracę nad projektem i miło spędzić czas.

Uczestnicy projektu doszli do wniosku, iż czas spędzony na pracy nad projektem niezwykle wzbogacił ich wiedzę o Polsce i Niemczech, o miastach i regionach, w których mieszkają, a także o pomnikach, jakie znajdują się w ich miastach a także funkcjach jakie one pełnią lub pełniły w przeszłości.

Uczestnictwo w projekcie pomogło uczniom zrozumieć znaczenie stawiania lub chronienia już istniejących pomników bohaterów narodowych, pomników przyrody, kultury. Zrozumieli, że wiedza o pomnikach znajdujących się w ich kraju czy rodzinnej miejscowości umacnia ich tożsamość narodową, pomaga zrozumieć historię kraju, zwalczyć przesądy i otworzyć się na nowoczesne życie w zjednoczonej Europie.

Duże znaczenie miało dla wszystkich uczestników projektu spotkanie z uczennicą niepełnosprawną, uczęszczającą do Gesamtschule Friedenstal w Herford. Ta szkoła była jedyną szkoła chcącą przyjąć niepełnosprawną uczennicę i umożliwić jej kontynuowanie nauki. I polscy i niemieccy uczestnicy projektu mieli do swojej rówieśnicy wiele pytań dotyczących jej samopoczucia w tej szkole, jej zainteresowań, problemów jakie napotyka w swoim życiu.

W czasie tygodniowego pobytu w Herford jak zwykle umocniły się dawne przyjaźnie, nawiązały nowe i mimo drobnych nieporozumień wszyscy poczuli, że stanowią jedną całość i są jedną wielką europejską a nauka języków obcych powinna być dla nich bardzo ważna. Wiemy jedno: pewno wszyscy chcą tutaj jeszcze kiedyś wrócić…

In den Tagen vom 29.05 bis 03.06 waren die Schüler des Zespol Szkol Zawodowych w Debicy zu Gast in Deutschland. Die Schüler nahmen Teil am Projekt „Landschaften und Denkmäler in Ostwestfalen-Lippe“.

Das Projekt verfolgte verschiedene Ziele. Die wichtigsten Ziele waren: das Lernen der deutschen bzw. polnischen Sprache, Austausch über die Fakten und Erlebnisse die die Schüler mit Polen und Deutschland verbinden sowie das Kennenlernen der Denkmäler beider Länder und insbesondere der beiden Partnerstädte. Weiter Ziele waren das Schließen von neuen Freundschaften, Abbau von Vorurteilen und gemeinsame Arbeit in den Workshops.

Am Anfang des Austausches haben die Schüler am verschiedenen Kennenlernspielen teilgenommen. Anschließend sammelten die Schüler Informationen über die Denkmäler in Polen und Deutschland und versuchten sich an einer Definition des Wortes „Denkmal“.

Der Austausch der beiden Schulen hat bereits zum sechsten Mal stattgefunden. Die meisten Schüler haben zum ersten Mal beim Schulaustausch mitgemacht. Um das Kennenlernen zu erleichtern wurden Sprachanimationen durchgeführt; jeden Tag fand eine Evaluation statt, während der die Schüler mitteilen konnten welche Programmpunkte des Tages ihnen besonders gefallen bzw. nicht gefallen haben und Verbesserungsvorschläge nannten.

Während der Arbeit in den Workshops fertigten die Schüler zuerst Plakate zum Thema „Denkmal“ an und präsentierten sie anschließend im Plenum. Im weiteren Verlauf wurden durch die Schüler Powerpoint-Präsentationen erstellt, bei dem die wichtigsten Denkmäler beider Länder und Städte vorgestellt wurden. Die Vorstellung der Arbeiten erfolgte am letzten Tag des Schüleraustausches.

Ihre Freizeit haben die Schüler gerne in Herford und Bielefeld gemeinsam verbracht. Große Freude hat den Schülern der sportliche Teil des Programms bereitet. Am ersten Tag des gemeinsamen Treffens wurden Basketball, Fußball sowie Rugby gespielt, zwei Tage später folgte ein Besuch des Schwimmbads „H2O“.

Auch beim Ausflug war das Interesse der Schüler sehr groß. Die Besuche des Freilichtmuseums, der Externsteine sowie des Hermanndenkmals haben bei allen Schülern einen großen Eindruck hinterlassen. Im Freilichtmuseum konnten die Schüler die typische deutsche Architektur der Fachwerkhäuser bewundern, mit den Externsteinen lernten sie ein bekanntes Naturdenkmal der Herforder Umgebung kennen. Das Hermannsdenkmal bot, zusätzlich zum historischen Aspekt, eine hervorragende Aussichtsplattform über Detmold und Umgebung.

Nach dem Ausflug trafen sich die Schüler in der Schule zum gemeinsamen Grillen. Hunger und Durst konnten schnell gestillt werden dank des typischen Essens wie Kartoffelsalat, Würstchen und kalter Getränke. Während des Essens wurde ausgiebig Tischtennis gespielt auf den sich in der Pausenhalle befindlichen Tischtennisplatten.

Der vorletzte Tag des Austausches fiel auf einen katholischen Feiertag. Dieser Tag wurde in den Familien verbracht, die Schüler erkundeten die Stadt Herford, trafen sich zum Schwimmen, verbrachten gemeinsam den schulfreien Tag. Am Abend hat ein Treffen aller Teilnehmer in der Innenstadt stattgefunden um den Aufenthalt in Deutschland zu resümieren.

Die Austauschteilnehmer kamen zum Entschluss, dass die 5 Tage die sie in Herford verbracht haben sehr lehrreich waren. Sie lernten viel über das Land des Austauschpartners, über die Städte, Denkmäler, die Sitten. Die Teilnahme am Projekt half den Schülern die Bedeutung von Natur- und Kulturdenkmälern zu verstehen.

Während des Aufenthalts in Herford konnten die alten Freundschaften gestärkt werden, neue sind entstanden. Auch wenn es kleine Missverständnisse gab, waren alle Schüler mit der Teilnahme am Projekt sehr zufrieden und freuen sich schon auf die nächsten gemeinsamen Treffen.

Lista uczestników wymiany
Młodzież z Niemiec:
Brandall Ariell
Er Ahmet
Franc Gerda
Jäger Annika
Kowalczyk Robert
Menninga Lisa
Palka Alex
Plotz Nicole
Młodzież z Polski:
Myszkowski Rafał kl. 3R
Bieniasz Agnieszka kl. 3M
Grzebieluch Mirosław kl. 2Z
Pietrucha Krystian kl. 3N
Matłok Agata kl. 2I/J
Niwa Klaudia kl. 1L
Nowakowska Sylwia kl. 1L
Pieniążek Magdalena kl. 2Z
Berek Patryk kl. 1R
Małozięć Jacek kl. 3M
Opiekunowie: Markus Kucza
Dariusz Sidlowski
Anna Kopacz
Wojciech Pszybyło
Ryszard Bieszczad
Kierownik projektu:
Renata Zielińska

Opracowała: Anna Kopacz
zdjęcia: opiekunowie


Logo wymiany
Logo wymiany
GALERIA ZDJĘĆ       
GALERIA ZDJĘĆ       


Logo Szansa
Sprawozdanie z realizacji projektu wymiany młodzieży


WRÓĆ