INFORMACJE
Informator ósmoklasisty
KALENDARZ

Odwiedziło nas już:
Liczniki
osób.


Wakacyjne Obozy Naukowa 2010 w zakresie technologii informacyjnej
logo WON

W bieżącym roku szkolnym zorganizowane zostały Wakacyjne Obozy Naukowe dla uczniów wdrażających programy kształtowania kompetencji kluczowych w zakresie przedsiębiorczości i technologii informacyjnej.

Młodzież naszej szkoły uczestniczyła w tygodniowych wakacyjnych obozach naukowych, zorganizowanych w ramach projektu „Szkoła Kluczowych Kompetencji”.
W lipcu i sierpniu uczniowie z klasy 1B i1J wraz z opiekunami p. Bernadetą Bieniasz- Erazmus i Małgorzatą Wielgosz przebywali w Poroninie koło Zakopanego. W czasie pobytu na obozach młodzież brała udział w zajęciach dydaktycznych, doskonaląc kompetencje z podstaw przedsiębiorczości i technologii informacyjnej. Oprócz zajęć warsztatowych nie zabrakło atrakcji rekreacyjno-rozrywkowych.
Chodząc po górach obozowicze mogli podziwiać piękno tatrzańskiej przyrody. Zwiedzali m.in. Gubałówkę, Wikorówki, Jaszczurówkę oraz inne znane miejsca okolic Zakopanego. W pamięci z pewnością zostaną „Posiady z góralem” w Izbie Regionalej, w czasie których młodzież poznała tradycje, zwyczaje i kulturę tatrzańskich górali.
Uczestnicy obozów często odwiedzali słynne zakopiańskie „Krupówki”, gdzie mogli zakupić pamiątki. Wieczorami w ramach integracji z innymi grupami odbywały się zajęcia sportowe, dyskoteki i ogniska. Pobyt na obozach dostarczył uczniom nowych doświadczeń i niezapomnianych wrażeń. Zapraszamy do galerii.

Szkoły reprezentowane były przez grupy 10 lub 8 osobowe, uczniów z klas objętych projektem Szkoła Kluczowych Kompetencji.
Zajęcia dla uczniów szkół uczestniczących w projekcie z Podkarpacia i Świętokrzyskiego realizowane były w Zespole Szkół Hotelarsko - Turystycznych im. Wł. Zamoyskiego w Zakopanem i Zespole Szkół w Poroninie.
Uczestnicy zakwaterowani byli w ośrodku wypoczynkowym „Jędruś” Andrzej Skupień w Poroninie.

W ramach Wakacyjnego Obozu Naukowego uczniowie mieli możliwość ugruntować i poszerzyć wiedzę i umiejętności nabyte w trakcie realizacji autorskich programów nauczania w ramach obowiązujących zajęć w szkole. Praca uczniów w nowych realiach, pod kierunkiem innej kadry dydaktycznej pozwoliła na kształtowanie ich pozytywnych cech i kreowanie postaw osób dojrzałych informatycznie, które będą potrafiły w przyszłości odnaleźć swoje miejsce w realiach zjednoczonej Europy.

Głównym założeniem obozów w zakresie przedsiębiorczości było pobudzenie aktywności poznawczej uczniów, mobilizowanie ich do podejmowania przedsiębiorczych i planowych działań oraz różnych inicjatyw. Przyczynić ma się to do zwiększenia zaangażowania uczniów w kreowanie otoczenia zgodnie z potrzebami swoimi i innych, a także pomóc im w nauce precyzyjnego określania celów i dążenia do ich realizacji, jak również sprawdzania i oceniania efektów własnej pracy.

Wakacyjny Obóz Naukowy miał za zadanie pomóc młodym ludziom w kształtowaniu cech, dzięki którym będą oni potrafili odnaleźć swoje miejsce i sprawnie funkcjonować na krajowym, europejskim i światowym rynku pracy.

Ogólne cele WON to utrwalanie wiedzy i doskonalenie umiejętności dotyczących podejmowania działalności gospodarczej, rozbudzanie zainteresowań uczniów innowacyjnymi i przedsiębiorczymi działaniami, kształtowanie przedsiębiorczych postaw uczniów, kształtowanie zdolności do wcielania pomysłów w czyn, kształtowanie umiejętności pracy w zespole, kształtowanie umiejętności komunikowania się, wzmacnianie poczucia siły i zaufania do własnych możliwości.

Zajęcia były realizowanie zgodnie z opracowanym szczegółowo programem ujętym w następujących modułach:

  • Poznaję moją grupę i siebie;
  • Jaki jestem i kim chcę zostać?;
  • Przedsiębiorczość wokół mnie;
  • Mój pomysł na biznes;
  • Jak uruchomić i prowadzić firmę?;
  • Jak promować swoją firmę?;
  • Czyja Prezentacja była najbardziej przekonywująca?

    W celu integracji poszczególnych grup przeprowadzono szereg ćwiczeń dotyczących poznawania samego siebie i kolegów z grupy.Następnie uczniów zachęcono do podjęcia próby analizy własnych mocnych i słabych stron, dzięki czemu mogli oni spróbować określić, w jakich zawodach czuliby się najlepiej.

    Dyskusje o osobach przedsiębiorczych, znanych i funkcjonujących w miejscowościach zamieszkania uczniów, były punktem wyjścia do określenia cech osoby przedsiębiorczej. Następnym zadaniem czekającym uczniów było wykreowanie pomysłu na założenie własnego biznesu. Efektem końcowym pracy różnych zespołów w poszczególnych grupach było zaplanowanie działań umożliwiających założenie własnej firmy i zareklamowanie pomysłu na „moją małą wymarzoną firmę", a następnie zaprezentowanie efektu końcowego swojej pracy na forum własnej grupy i całego turnusu uczniów przebywających na obozie. Dzięki tym zajęciom uczniowie mieli także możliwość doskonalenia umiejętności dotyczących pracy w grupie przy tworzeniu projektów ale także przy ich doskonaleniu i wreszcie, prezentacji. Sposób prezentacji i sam pomysł na biznes były oceniane przez uczestniczących w Wakacyjnym Obozie Naukowym uczniów.

    Wśród pomysłów prezentowanych w I turnusie najwyżej ocenionym była firma usługowa CROSSPAINT .

    W ramach poszczególnych zespołów stosowane były formy pracy indywidualnej, grupowej i zespołowej. Główny akcent położony został na aktywność ucznia. Takie podejście pomaga zachęcać uczniów do współpracy, a także wyzwalać i pobudzać aktywność poznawczą, kształtować kreatywne, inicjatywne i przedsiębiorcze postawy.

    Nauczanie przedmiotu technologia informacyjna wiąże się z pobudzeniem aktywności poznawczej u uczniów i motywowaniem ich do działań mających na celu w pełni sprawne funkcjonowanie w informacyjnym społeczeństwie XXI w., do stosowania najnowszych technologii w obrębie własnego otoczenia zgodnie z potrzebami swoimi i innych, a także nauki precyzyjnego określania celów i dążenia do ich realizacji, jak również sprawdzania i oceniania efektów własnej pracy.

    Głównym założeniem WON było aby w ramach pracy z uczniami został wypracowany „produkt końcowy", wykorzystujący umiejętności zdobyte w czasie zajęć.

    Jako przykłady warto wymienić min. sporządzone przez poszczególne grupy pamiętniki z obozu naukowego, informatory o Zakopanem, czy informatory o okolicach Zakopanego.

    W informatorach opisywane są min. spostrzeżenia poszczególnych grup uczniów dotyczące pobytu w okolicach Zakopanego, znajdują się zdjęcia, fragmenty filmów, prezentacje multimedialne. Każdy z pamiętników uwzględnia wybrane elementy krajobrazu, muzykę, opisy interesujących ludzi spotkanych w trakcie trwania WON. Większość prac zawiera elementy z którymi uczniowie zetknęli się głównie w trakcie realizacji zajęć w ramach programu edukacyjno-rekreacyjnego.

    Zajęcia były realizowanie zgodnie z opracowanym szczegółowo programem ujętym w poszczególnych modułach:

  • Poznaję moją grupę i siebie w aspekcie umiejętności informatycznych;
  • Redagowanie dokumentów tekstowych;
  • Tworzenie wielopoziomowych dokumentów, funkcje zaawansowane;
  • Możliwości wykorzystania arkusza kalkulacyjnego;
  • Zaawansowane formatowanie dokumentu „produktu końcowego";
  • Tworzenie i obrabianie obrazów;
  • Techniki importowania zdjęć i filmów do komputera;
  • Publikacje elektroniczne;
  • Tworzenie materiałów prezentacyjnych, biuletynów i folderów.

    Zajęcia prowadzone były w zespołach 16 - osobowych. W ramach poszczególnych zespołów stosowane były formy pracy indywidualnej grupowej i zespołowej, choć główny akcent położony był na aktywność ucznia. Stosowane były różnorodne metody aktywizujące, dzięki którym uczniowie chętnie współpracowali ze sobą. Zaproponowane formy pracy pozwoliły na utrwalenie i poszerzenie wiadomości zdobytych w trakcie zajęć obowiązkowych oraz praktyczne wykorzystanie wiedzy i umiejętności, również w trakcie współpracy w ramach różnych grup i zespołów.

    Uczniowie poszczególnych zespołów pracowali w parach lub grupach trzyosobowych. Trenerzy merytoryczni przyjęli założenie, że w każdej z grup pracują uczniowie z różnych szkół. Podział ten służył integracji młodzieży i uczeniu się od siebie.

    Efekty końcowe swoich prac uczniowie prezentowali na forum własnego zespołu. Następnie, z każdego zespołu młodzież wybrała dwie, ich zdaniem najlepsze prezentacje, które były przedstawiane na podsumowanie pracy całego turnusu w obecności wszystkich uczestników, osób prowadzących zajęcia i opiekunów ze szkół.

    Prace, powstałe podczas zajęć w ramach Wakacyjnych Obozów Naukowych, czyli min. pamiętniki w wersji multimedialnej czy utworzony blog, zamieszczono na stronie Projektu SKK. Koordynator Merytoryczny Kompetencji w zakresie Technologii Informacyjnej śledził realizację zajęć w trakcie Wakacyjnego Obozu Naukowego poprzez łącza Internetowe.

    Rezultaty:
    Film,który otrzymał największą liczbę głosów uczestników WON.

    Film promujący turystykę w polskich górach.

    Serwis informacyjny Wakacyjnego Obozu Naukowego 2010 w Poroninie. http://www.won.za.pl/joomla/

    Pamiętnik w wersji multimedialnej z WON.

    Film,promujący polskie Tatry.

    Opracowały: Bernadeta Bieniasz-Erazmus
    Małgorzata Wielgosz
    Zdjęcia: opiekunowie i uczestnicząca młodzież

    logo WON logo WON
    GALERIA ZDJĘĆ
    Grupa przedsiębiorczości
    GALERIA ZDJĘĆ
    Grupa technologii informacyjnej




    WRÓĆ